Slaapproblemen door trauma

Slaapproblemen door trauma

Als u een traumatische ervaring heeft gehad, dan kan dit van grote invloed zijn op de kwaliteit van uw slaap. Posttraumatische stress kan ervoor zorgen dat u last krijgt van nachtmerries gerelateerd aan de gebeurtenis, maar ook slapeloosheid komt veel voor. Als u het trauma niet op een juiste manier verwerkt kan chronische ptss ontstaan. Uw slaap wordt door posttraumatische stress negatief beïnvloed op verschillende manieren. We geven u een overzicht van de meest voorkomende slaapproblemen door trauma.

Slaapproblemen door trauma; nachtmerries en flashbacks


Als u continu gekweld wordt door een herbeleving van de traumatische gebeurtenis, door middel van flashbacks of nachtmerries, dan heeft dit een groot effect op de kwaliteit van uw slaap. Wanneer u veel last heeft van nachtmerries, dan kunt u vaak niet goed doorslapen en misschien wordt u zelfs bang om te gaan slapen.

Verhoogde waakzaamheid


Als u het gevoel heeft dat u continu op uw hoede moet zijn, maakt het erg lastig om in slaap te vallen. Deze reactie is natuurlijk en instinctief; als we slapen zijn we namelijk enorm kwetsbaar. Continu op uw hoede zijn en altijd moeten opletten maakt het ook lastig om ’s avonds te ontspannen. Hierdoor komt u moeilijker in slaap.

Een trauma verwerken kost veel energie. Dit kan ervoor zorgen dat u overdag vaker moe bent, waardoor u vaker gedurende de dag een powernap doet. Dit kan echter van negatieve invloed zijn op uw nachtrust, aangezien het het slaap-, en waakritme verstoort.

Slaapproblemen door trauma; rusteloosheid en angst


Het gebeurt heel vaak dat slachtoffers van een trauma een fobie of angst ontwikkelen. Alleen zijn in het donker kan stress of angst veroorzaken, waardoor het lastiger is om in slaap te vallen. Gebruikt u medicatie om beter te kunnen slapen of om uw angsten te onderdrukken? Dit kan ook nadelig zijn voor de slaapkwaliteit.

arrow_drop_up arrow_drop_down