arrow_drop_up arrow_drop_down
Trauma verwerken

Trauma verwerken

Veel mensen maken een psychisch trauma mee tijdens hun leven. Dit kan bijvoorbeeld een geweldsdelict zijn of het overlijden van een dierbare. Een dergelijke gebeurtenis kan schokreacties teweeg brengen, zoals extreme vermijding, paniek en diverse lichamelijke klachten. In de meeste gevallen worden traumatische ervaringen verwerkt binnen één tot drie maanden. Is dit niet het geval, dan kan het ptss syndroom ontstaan – een posttraumatische stress stoornis.

Een ptss syndroom of traumatische ervaringen verwerken kan op verschillende manieren. Of u last blijft houden van trauma hangt af van een aantal factoren. Zo hangt de nawerking van de traumatische gebeurtenis af van hoe het trauma geregistreerd wordt door het slachtoffer. Deze registratie is afhankelijk van wat u kunt doen tijdens het trauma en wat er precies met u gebeurt. Ook is uw leeftijd, karakter en conditie van belang en hoe u dingen opvat. Een andere belangrijk factor is hoe u na het trauma opgevangen wordt door uw omgeving. Een trauma verwerken is zeer persoonlijk en ieder slachtoffer doet dit op zijn/ haar eigen manier.

Het trauma verdringen of blokkeren


Omdat emoties in de meeste gevallen te overweldigend of te pijnlijk zijn, worden ze vaak geblokkeerd tijdens een traumatische ervaring. We proberen het trauma te verdringen door er niet meer aan te denken en er niet meer over te praten. Om het dagelijkse leven weer op te kunnen pakken na een traumatische gebeurtenis, worden een aantal psychische mechanismen in werking gezet. Dit gebeurt geheel onbewust en worden ook wel overlevingsstrategieën genoemd. Op een onbewuste manier beschermen we onszelf tegen de ellende en de pijn van het trauma. Ook al is het pijnlijk, het is zeer belangrijk om een trauma te verwerken. Doet u dit namelijk niet, dan kunt u daar op termijn veel problemen mee krijgen. U kunt trauma verwerken op verschillende manieren, bijvoorbeeld door erover te schrijven, door goed aan zelfhulp te doen of door middel van therapie.

Trauma verwerken door te schrijven


Een effectieve manier om een trauma te verwerken is schrijftherapie. Een trauma verdringen zorgt er juist voor dat het in stand gehouden wordt. Angstige gedachten worden vermeden en als er wel over gepraat wordt, dan houden slachtoffers dat wat ze het meeste dwarszit liever voor zichzelf. Door te schrijven over het allerpijnlijkste kan de verwerking op gang komen en is daarom erg belangrijk.

Trauma verwerken door zelfhulp


Frustratie, boosheid en verdriet; allemaal emoties die u kunnen overspoelen na een traumatische gebeurtenis. Dit is een hele normale reactie; het zijn emoties die horen bij de verwerking van trauma. Afhankelijk van de persoon en de ernst en aard van de traumatische ervaring, kan het weken tot jaren duren voordat het trauma verwerkt is. Het heeft tijd nodig om het evenwicht in uw leven weer terug te vinden. U kunt het trauma (sneller) verwerken door zelfhulp. Dit kunt u doen op de volgende manieren:

Laat herinneringen toe: Sta af en toe stil bij de gebeurtenis. Wanneer u de herinnering toelaat, zult u het verdriet en de pijn sneller kunnen verwerken.

Praat erover: Praat over de traumatische gebeurtenis met mensen die u kunt vertrouwen, zoals familieleden of vrienden. U kunt er beter over praten dan over piekeren. Als u er behoefte aan heeft kunt u ook contact zoeken met mensen die hetzelfde meegemaakt hebben.

Pak uw rustmomenten: Kies bewust de momenten uit waarop u even tot rust kunt komen. U kunt een goed boek lezen, in bad gaan of mediteren. Elke dag één ding doen wat u leuk vindt en wat u rust geeft, helpt u om het trauma sneller te verwerken.

Zorg voor voldoende beweging: Sporten en bewegen helpt u om uw hoofd leeg te maken en om het stress niveau in uw lichaam te verlagen.

Vermijd alcohol en kalmeringsmiddelen: Hoewel het misschien verleidelijk klinkt, alcohol of kalmeringsmiddelen geven u niet de rust die u nodig heeft. Alcohol zorgt ervoor dat u minder goed slaapt en kalmeringsmiddelen hebben nare bijwerkingen. 
Trauma verwerken door therapie
Komt u er alleen niet uit? Dan is trauma verwerken door therapie aan te bevelen. PSYTREC biedt intensieve en kortdurende behandelingen aan, die wereldwijd uniek zijn en gemiddeld 74% van de mensen met posttraumatische stress geneest.